دلایل باطنی بیماریهای ظاهری

ریشه‌های روانی و پیام‌های نهفته در بیماری‌‌ها (۱)

برخی از درمان‌گران معنی‌گرا معتقدند و در واقع مصرند که هر بیماری دارای معنای مشخصی است.

از نظر این متخصصان بیماری انعکاسی است از بینش‌ها و روحیات منفی انسان. در این شیوه درمانی، با فهرستی از بیماری‌ها مواجه می‌شویم که هر کدام از آنها محصول اندیشه‌ها و اعتقادات مخرب انسان است. جالب اینکه، بسیاری از افراد، با عمل به این شیوه معنی‌گرایی در برخورد با بیماری‌های خود به نتایج درخشانی رسیده‌اند. هم اکنون بعضی از مراکز درمانی، در آمریکا و اروپا، براساس این روش، به درمان بیماری‌ها و ناراحتی‌های مراجعان خود می‌پردازند. از میان ده‌ها نوع بیماری مختلف، سعی کردم بعضی از شایع‌ترین‌ها و معمول‌ترین ناراحتی‌ها و نارسایی‌ها را انتخاب کنم و خلاصه‌ای از معانی نهفته در آنها را بیاورم.

درد: نیاز به محبت، احساس گناه (و گناه همواره جویای مجازات است)

ناراحتی‌های پوستی: اضطراب، ناپاکی مدفون شده گذشته، احساس تهدید

لخته شدن خون: مسدود کردن جریان شادمانی

سردردها: خود را بی‌اعتبار پنداشتن، انتقاد از خود

خستگی (مفرط و مزمن): مقاومت، ملال، بی‌علاقگی نسبت به کاری که انجام می‌دهی

فشار خون: مشکل عاطفی دراز مدتی که حل نشده

حافظه: ترس، فرار از زندگی، ناتوانی برای دفاع از حق خود

تهوع (عادتی): ترس، نپذیرفتن اندیشه یا تجربه‌ای (خاص)

ناراحتی‌های تنفسی: ترس از فرو دادن کامل زندگی، برای خود حق زندگی قایل نشدن

بی‌خوابی: عدم اعتماد به فرایند زندگی

بی‌اشتهایی: نپذیرفتن خود، نفرت از خود، نفی زندگی خود

اعتیادها: هنگامی‌که ندانیم چگونه خود را دوست بداریم، فرار از خود

پراشتهایی: نیاز به حمایت، داوری درباره عواطف

زخم در دهان: دشنام و کلام نکوهیده، سرزنش و ملامت

دیابت: هیچ چیز شیرینی به‌جا نمانده

زخم معده: چه چیز شما را می‌خورد

سفید شدن (زود هنگام) مو: فشار، اعتقاد به فشار

یبوست: در گذشته ماندن، گاه نشانه خست

گرسنگی مفرط: نفرت مفرط از خود، وحشت و درماندگی

گلودرد: کلام خشمناک را در حلق نگه داشتن

ناراحتی‌های قلب: مشکلات درازمدت هیجانی و عاطفی، عدم شادمانی

ناراحتی‌های غدد: عدم فعالیت ذهنی، خود را عقب نگه داشتن

عصبی بودن: ترس، تقلا، شتابزدگی، عدم اعتماد به فرایند زندگی

بیماری‌های مزمن: نپذیرفتن دگرگونی، ترس از آینده، احساس ناامنی

تهیه و تحقیق: پِریا (شباب حسامی)

منبع: فصلنامه علوم باطنی، شماره ۷ و ۸، پاییز و زمستان ۸۴